Obsah

Články

Expanze do zahraničí: Na co si dát pozor?

1.   
Bude vaše USP fungovat i v cizině?

Každá firma operující na trhu 21. století by měla znát
vlastní USP neboli unikátní prodejní argument, na který láká zákazníky.

USP v podobě nejnižší ceny je poměrně snadno
přenositelné i na zahraniční trh. Dokážete ale stejně dobře zajistit například
dopravu do druhého dne nebo nejkvalitnější zboží v zemi? Před expanzí do
zahraničí si ověřte, zda tam bude fungovat vaše dosavadní USP. Pokud ne,
vymyslete jiné.

2.   
Nepodceňte analýzu trhu

Ruku v ruce s výběrem kvalitního USP jde poctivá analýza
trhu
. Prověřte své potenciální konkurenty a zhodnoťte, zda můžete jejich
nabídky předčit.

Při analýze se nezaměřujte jen na současnou situaci, ale
pokuste se ponořit i do minulosti. Zjistíte, jakým vývojem váš segment
podnikání v dané zemi prochází a který konkurent může být v budoucnu
potenciální hrozbou pro vaši firmu.

3.   
Vytvořte si podnikatelský plán

Než se pustíte do expanze, vytvořte si kvalitní podnikatelský
plán
. Měli byste v něm zvážit všechna rizika spojená s expanzí,
spočítat předběžné náklady a stanovit krátkodobé i dlouhodobé cíle, podle
kterých budete následně měřit úspěšnost projektu.

4.   
Nezapomínejte na marketing

Mějte na paměti, že v nové zemi budete renomé firmy
budovat od samého začátku. Proto si dopředu promyslete marketingovou strategii:

  • Stanovte si cílovou skupinu zákazníků, podle
    které zvolíte nejlepší formy propagace.
  • Zhodnoťte své časové i finanční možnosti, které
    jste schopni do propagace investovat.
  • Připravte si podrobný plán propagace na prvních
    pár měsíců.

Nepodceňte sběr nových referencí

Že jste jedničkou na českém trhu, se v zahraničí jen
tak někdo nedozví. Proto investujte čas a energii do sběru lokálních
referencí
. Nejsnazší cestou je registrace do tamních cenových srovnávačů a
systémů sbírajících reference.

5.   
Připravte se na přizpůsobení

Co platí a funguje v České republice, nemusí platit a
fungovat v cizině. Připravte se na přizpůsobení všeho, co bude potřeba.
Například:

  • styl prodeje,
  • způsob reklamy,
  • přístup k zákazníkům,
  • vedení zahraniční pobočky,
  • nabízené produkty.

Na internetu se toho dozvíte mnoho, ale vlastní zkušenost
je k nezaplacení. Vyrazte do země na dovolenou, poznejte mentalitu
místních, zjistěte, jak se tváří na vaši firmu, a podle toho vytvořte kvalitní
strategii, která bude mít šanci na úspěch.

Najměte si dobrého překladatele

Přizpůsobení se novému trhu přirozeně obnáší i překlad
všech materiálů
– webových stránek, firemních prezentací, reklamních
sdělení a podobně – do rodného jazyka místních. Levné, nekvalitní překlady ale
mohou přinést více problémů než užitku. Investujte do kvalitního
překladatele, pomůže vám vyhnout
se nesmyslným frázím nebo slovním
spojením, které by vaše potenciální zákazníky odradily.

Věnujte se webovým stránkám

Přizpůsobit se musíte i ve světě internetu. Bez kvalitních
webových stránek
se dnes žádná firma neobejde. Jejich překlopení do
cizojazyčné verze ale nemusí být procházka růžovým sadem. Problémy
s doménou, nefunkční odkazy nebo nepřeložené části webu nebudou na
zákazníky působit zrovna důvěryhodně.

6.   
Prostudujte si legislativu

Daně
fungují v každé zemi trochu jinak a neznalost zákonů nikoho neomlouvá.
Proto si dopředu dobře nastudujte všechna práva a povinnosti, které se
vás jakožto obchodníka v zahraničí budou týkat.

Časté komplikace provázejí například registraci
k DPH
, pro kterou existuje v každém státě jiná hranice. Při
nesplnění povinností vás může potkat dluh vůči cizí zemi, který nepříjemně
zasáhne do vašeho cash flow.

7.   
Vyhodnoťte expanzi

Vše jste provedli správně? I když to tak na první pohled
vypadá, na zahraniční pobočce nemusí vše běžet úplně hladce. Proto nepodceňujte
vyhodnocení expanze. Ověřte si, zda se vám podnikání v zahraničí
skutečně vyplácí. Pokud včas zjistíte, že proděláváte, budete mít možnost
provést změny, které vaši expanzi do zahraničí zachrání.

Expanze na zahraniční trh s sebou nese řadu starostí. Pokud
je ale zdárně zvládnete, otevře se vám moře nových možností.

Přečtěte si také:

Mohlo by vás také zajímat...

Založení společnosti

Ve spolupráci s notářskou kanceláří nabízíme, kromě prodeje ready-made společností, také pomoc a podporu při zakládání nových společností. Pokud nevíte jak založit s.r.o. společnost sami a bojíte se odmítnutí svého návrhu rejstříkovým soudem anebo jste již takový návrh podali a soud jej odmítl nebo zamítl, využijte našich služeb. Vyhnete se tak komplikacím při podávání svých návrhů a současně budete mít společnost zapsanou relativně rychle!

Přečíst celý článek »
Chat on WhatsApp