Obsah

Články

Jak vymyslet funkční název firmy v souladu se zákonem

Název firmy a pravidla daná zákonem

Když se řekne „název firmy, většina lidí si vybaví jména velkých společnosti, jako je třeba Alza, Google, Volvo nebo Nike. Všechny tyto společnosti jsou tzv. právnické osoby (například společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti nebo veřejné obchodní společnosti). Ale co drobní živnostníci? I ti přece musejí mít nějaký oficiální název pro své podnikání.

 

Název firmy u fyzických osob zapsaných v obchodním rejstříku

Nejprve trochu právnického jazyka: jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku, se označuje jako obchodní firma.

Obchodní firma je zpravidla tvořena nezkomoleným a nezkráceným jménem a příjmením podnikající osoby. K takovému názvu si můžete připojit dodatek (třeba ve formě identifikujícího označení, které blíže vymezí předmět vašeho podnikání nebo vaše rodinné vztahy), například „drezura zvířat“, „elektrikář“, „a syn“. Dojde-li časem ke změně jména, můžete jako fyzická osoba používat jméno dřívější, nové jméno je ale vždy nutné uveřejnit. Stejně tak můžete firmu předat (například synovi) a původní název ponechat.

Pokud se do obchodního rejstříku zapíšete pod jinou obchodní firmou než pod svým jménem (může jít o pseudonym, firmu věcnou, smíšenou či čistě fantazijní), musí být z názvu zřejmé, že nejde o obchodní firmu právnické osoby. Například u umělců nebývá s pseudonymem problém, protože jsou pod svým pseudonymem veřejně známí. V případě, že váš pseudonym není veřejně známý, je řešením přidat k němu právě identifikující označení.

K tomu platí ještě několik neméně důležitých pravidel

  • Ať už zvolíte jakýkoli název, nesmí být klamavý ani zaměnitelný s obchodní firmou jiného podnikatele. Lidé musejí být schopni od sebe podnikatele odlišit právě podle názvu. K ověření využijte veřejný rejstřík na justice.cz.
  • Z názvu musí být patrné, že nejste právnickou osobou. 
  • Název také nesmí parazitovat na dobré pověsti konkurence.

 

A co název firmy u OSVČ při podnikání na živnost? 

U názvu OSVČ se bavíme o fyzických osobách zapsaných pouze v živnostenském rejstříku (nikoli v obchodním rejstříku). Oficiálním názvem jejich podnikání je nezkrácené a nezkomolené jméno a příjmení – podobně jako v případě uvedeném výše. Rozdíl je v tom, že u OSVČ nelze použít žádný upřesňující dodatek, pseudonym ani jiné další varianty. 

 

Pokud byste si jako OSVČ přece jen chtěli za své jméno přidat nějaký dodatek, bude pouze neoficiální a v živnostenském rejstříku nebude uveden.

 

Název firmy u právnických osob

Teprve při vymýšlení názvu pro společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti a další právnické osoby přichází na řadu spolu se zákonem také kreativita. Název společnosti můžete zvolit v podstatě jakýkoli. Musí však splňovat tři následující pravidla

 

  • Jméno společnosti nesmí být zaměnitelné se jménem již existující společnosti (tj. vaše obchodní firma nesmí být zaměnitelná s jinou obchodní firmou). 
  • Aby nedošlo k záměně, platí pravidlo, že jméno společnosti se musí od ostatních lišit minimálně třemi znaky. A to nejen vizuálně, ale také foneticky. Pro odlišení tedy nestačí použít jen pomlčku nebo čárku.
  • Vyhněte se použití vulgarismů. Zapomeňte také na slova, která by mohla budit dojem, že se jedná o zcela jiný druh podnikání (například u slova „banka“ platí výrazná omezení).

 

Pozor, jméno společnosti je třeba pořádně promyslet. Jednak to bude první věc, se kterou se váš zákazník setká, jednak je administrativně i finančně náročné název později změnit. 

 

TIP: Plánujete založení společnosti? Podívejte se, jak založit s. r. o. krok za krokem.

 

Podle průzkumů může název firmy ovlivnit ekonomickou výkonnost podniku. Významné je pořadí v abecedě podle počátečního písmena, použití „národních“ slov či anglických výrazů, výsledky se však liší stát od státu. Pokud tedy plánujete v budoucnu expandovat na zahraniční trh, promyslete název společnosti i z tohoto pohledu.

 

Jak vznikly názvy známých firem?

Nechte se při vymýšlení jména společnosti inspirovat slavnými příběhy.

 

Nike

Slavná firma se sportovním oblečením získala svůj název podle řecké bohyně vítězství Niké. 

 

Adidas

Název Adidas odkazuje ke křestnímu jménu a příjmení jeho zakladatele Adolfa Dasslera. Jeho bratr Rudolf, se kterým nejdříve spolupracoval, později založil vlastní značku sportovní obuvi a vybavení pojmenovanou Puma.

 

Apple

Pojmenování Apple, tedy zkrácený původní název Apple Computers, napadlo Steva Jobse při cestě z Oregonu, kde navštívil jabloňový sad s odrůdou McIntosh.

 

Granko

Název značky byl vybrán ve veřejné soutěži v roce 1978 a je zkratkou slovního spojení „granulované kakao“.

 

Student Agency

Sám majitel přiznává, že by bylo lepší, kdyby tehdy pojmenoval firmu jinak. Původně agentura poskytovala pobyty pro studenty, s postupem let se však její repertoár cestovních služeb významně rozšířil. Pro mnoho lidí však ještě dlouho zůstávala firmou pro studenty spojenou pouze se žlutými autobusy.

 

Vymýšlíte název pro s. r. o.? Tady je několik praktických tipů

  1. Název společnosti by měl jít snadno vyslovit i zapsat. Ujistěte se, že název lze snadno přizpůsobit různým jazykům, kulturám a marketingovým strategiím, zejména pokud plánujete mezinárodní expanzi.
  2. Je lepší zvolit jednoduchý, krátký a snadno zapamatovatelný název. V ideálním případě by měl obsahovat jedno až dvě slova.
  3. Velkou výhodou je, pokud má váš název volnou doménu. Kvůli doménové adrese je taktické mít v názvu co nejméně háčků a čárek.
  4. Název by měl být v souladu s celkovou tonalitou komunikace společnosti a jejími hodnotami. Vašim zákazníkům by měl znít atraktivně. Rozhodně by neměl vyvolávat negativní emoce.
  5. Cílíte-li výhradně na obyvatele ČR ve středním a vyšším věku, je dobré zvolit název, kterému budou rozumět. To znamená vyvarovat se anglicismů nebo anglických zkratek. Jestliže se chystáte expandovat do zahraničí, je dobré zvolit univerzální název, který bude srozumitelný/vyslovitelný i pro cizince. 
  6. Ideální je zvolit takový název, který vynikne mezi názvy konkurenčních společností.

 

Trefné jméno rozhoduje o tom, zda si lidé vaši firmu zapamatují, zda si ji nespletou s jinou a zda jim bude sympatická. Jak ale takový název vymyslet? 

 

  • Brainstormujte. Brainstorming ve více lidech je ideální způsob, jak shromáždit co největší množství nápadů. Během brainstormingu neexistuje špatná odpověď. Nadhozením zdánlivě bláznivého slova můžete ve svých kolezích zažehnout jiskřičku inspirace a vymyslet díky tomu ideální název firmy.
  • Vytvářejte nová slova. Vyzkoušejte například spojování počátečních slabik různých slov, podobně vzniklo např. zmíněné Granko či Vodafone (ze slov voice, data a phone).
  • Použijte slovník. Zamyslete se nad slovy, která vystihují váš byznys, a zkuste si je přeložit. Možná zjistíte, že některé latinské, anglické, francouzské či japonské slovo zní skvěle.
  • Inspirujte se u sebe nebo ve svém okolí. Název může tvořit přímo vaše jméno, případně jeho upravená verze.
  • Vyzkoušejte generátor názvů firem. Existuje několik nástrojů, které vám pomohou vymyslet zajímavý název pro firmu. Je ale třeba s nimi zacházet opatrně a využít je spíše jako poslední možnost, když už nebudete vědět kudy kam.

 

Nejoblíbenější generátory názvů firem 

 

Namelix
Stačí zadat několik slov, které by mohly tvořit základ pro budoucí název, a volitelně přidat slova charakterizující váš byznys. Poté jen zvolíte, jaký styl tvorby názvu je vám nejbližší. Můžete si vybrat například dvě slova jako Facebook, sloučení slov jako FedEx, unikátní brandové jméno jako Google nebo neanglické slovo jako Toyota. Umělá inteligence vám pak připraví desítky variant, ke kterým přidá také možnou grafickou podobu loga.

 

Vyzkoušet můžete i další nástroje jako NameSnackTurbologoWordoid nebo Portmanteaur

Nezapomeňte si však ověřit, že vámi vybraný název už někdo nepoužívá. K ověření názvu můžete vyzkoušet náš ověřovač

 

Marketingové a strategické faktory při výběru názvu

Při výběru názvu firmy je klíčové zohlednit různé marketingové a strategické faktory, které ovlivňují dlouhodobou udržitelnost názvu, jeho marketingový dopad a vliv na značku. Kromě právních omezení byste tedy měli vzít v potaz i několik dalších zásad.

 

  • Název by měl v čase zůstat relevantní a nebýt příliš úzce spojen s aktuálními trendy, které mohou rychle vyprchat. Měl by být flexibilní a odolný vůči změnám trhu.
  • Název firmy by měl být, co se týče významu, dostatečně široký, aby umožnil rozšíření podnikání do dalších oblastí či produktových kategorií. 
  • Zohledněte, zda je název vhodný pro vyhledávání online (např. dostupnost domény, klíčová slova, konkurenceschopnost v online prostředí). Adresa webových stránek by měla být jednoduchá, co nejkratší, snadno zapamatovatelná a vyslovitelná a s koncovkou .cz.
  • Dobrý název podporuje tvorbu vizuální identity (logo, barvy, styl komunikace).

 

Nejčastější chyby při výběru názvu firmy

Mezi nejběžnější nešvary při vymýšlení obchodního názvu patří zaměnitelné nebo klamavé jméno, příliš složitý název s obtížnou vyslovitelností, příliš úzké zaměření, negativní konotace (pozor zejména v případě cizojazyčného názvu), nedostupnost volné domény nebo příliš generický název, který nijak neodráží hodnoty firmy.

 

Tipy na závěr 

  • Měníte starý název firmy? Sepište si důvody – co je na starém názvu špatně, proč jste se rozhodli ho změnit a jaká měl omezení. Vyhnete se tak stejným problémům.
  • Pokud v názvu firmy použijete obecně používaná slova (obojky pro psy, travní semena apod.), bude váš název snadno zapamatovatelný. Na druhou stranu ale bude velmi těžké získat pro něj právní ochranu. I proto je zajímavou strategií vymyslet si nové slovo třeba spojením prvních slabik vybraných slov.
  • Nedaří se vám vymyslet dobrý název? Najděte si zkušeného copywritera, který vaše představy a požadavky přetaví do precizního výsledku. 
  • Variantou je také zakoupení ready-made společnosti, která již jméno má. Společnost je už zapsána v obchodním rejstříku a má své sídlo. Kromě složitého vymýšlení názvu vám tak odpadají i veškeré starosti se zakládáním nové společnosti.

 

Mohlo by vás také zajímat...

Založení společnosti

Ve spolupráci s notářskou kanceláří nabízíme, kromě prodeje ready-made společností, také pomoc a podporu při zakládání nových společností. Pokud nevíte jak založit s.r.o. společnost sami a bojíte se odmítnutí svého návrhu rejstříkovým soudem anebo jste již takový návrh podali a soud jej odmítl nebo zamítl, využijte našich služeb. Vyhnete se tak komplikacím při podávání svých návrhů a současně budete mít společnost zapsanou relativně rychle!

Přečíst celý článek »
Chat on WhatsApp